PALANT

odmiana "jastkowska"

modyfikacja: mgr Tomasz J. Kozyra

 

UCZESTNICY:

Dwie drużyny, równa liczba zawodników

SPRZĘT:

Kij do palanta, ew. inny, piłka palantowa lub tenisowa

BOISKO:

Dowolne w kształcie:

  1. Prostokąta - 6 baz + baza domowa
  2. Na takim boisku wyznaczamy tzw. strefę ważnego wybicia

    Np.:

    dla klas I - II: 3 m

    dla klas III - IV: 6m

    dla klas V - VI: 9m


    na niebiesko zaznaczona strefa ważnego wybicia

     

  3. kwadratu - 4 bazy + baza domowa
  4. rombu - 3 bazy + baza domowa

Na boiskach w kształcie kwadratu i rombu ważne jest każde wybicie w pole gry

PRZEPISY:

Gra podzielona jest na tury, w których jedna drużyna atakuje starając się zdobyć jak najwięcej punktów, druga broni się, starając wyeliminować trzech zawodników drużyny atakującej. Jeżeli im to się uda � następuje zmiana ról; atakująca przechodzi do obrony, broniąca do ataku.

Sposoby wyeliminowania zawodnika przez drużynę broniącą:

  1. Złapanie wybitej piłki zanim spadnie ona na ziemię
  2. Dotknięcie trzymaną piłką zawodnika będącego poza bazą

Wyeliminowanie (aut) może nastąpić również przez błędy atakujących:

  1. Każdy zawodnik ma trzy próby wybicia. Jeżeli ich nie wykorzysta � jest wyeliminowany na czas trwania tej tury
  2. Na bazie nie może przebywać dwóch zawodników jednocześnie. W takim przypadku wyeliminowany zostaje ten, który wybijał wcześniej, chyba że drugi zawodnik ma możliwość cofnięcia się do poprzedniej bazy.

Po trzech autach następuje zamiana rolami, tzn. drużyna atakująca przechodzi do obrony, broniąca na wybicie.

Zdobycie punktu następuje po zaliczeniu wszystkich baz i dobiegnięciu do bazy domowej

Zwycięża drużyna, która zdobędzie więcej punktów

Ilość tur: dowolna (dostosowujemy do ilości graczy, czasu, jakim dysponujemy itp.)

Uwaga: można wprowadzić przepis uprawniający do dodatkowego wybicia w tej samej turze zawodnika, który za jednym swoim wybiciem obiegł wszystkie bazy (homerun)